Jeg faldt forleden over en mail jeg fik fra nogle studerende, for et par år siden. Jeg havde skrevet svaret, men den var åbenbart endt i kladder og aldrig sendt, så nu smider jeg den ind her i stedet… beklager Frederik
Spørgsmål:
Vi er et par studerende fra Københavns professionshøjskole, der i skrivende stund sidder med vores bachelor projekt. I den forbindelse undersøger vi børns læring (børn fra 5-7 år) i samspil med IT/Apps.
I denne kontekst vil vi høre hvad du ser som de mest optimale markedsførings tiltag, i forhold til at ramme ovenstående målgruppe?
Endvidere hvordan du ser fremtiden indenfor ovenstående aspekt?
Mit svar – og husk jeg skrev det tilbage i 2019
Fremtiden indenfor apps er stor, vr (virtual reality) og ar (augmented reality) er på spring og verden over udvikles der nye ideer dagligt. I takt med ny teknologi og viden kan udvikles endnu bedre læringsapps. Det geniale ved apps kombineret med læring er at børn kan lege sig til viden.
Man kunne forestille sig en fremtid hvor børn delvist bliver undervist via apps. En mulighed der vil frigive overskud i stadigt voksende klasser på skoler. Selvfølgelig kun hvis det implementeres og udvikles korrekt.
Et konkret eksempel kunne være: min datter har matematik, og hendes lærer har fortalt hvordan en opgave skal løses, hun forstår måske ikke lige denne forklaring. Som det er nu må hun sidde og vente på at læreren har tid, måske skal han forklare det for flere andre børn først. Når han kommer til hende forklarer han det måske igen på samme måde, og hun føler hun er dum. Havde børnene i klassen f.eks. haft en ipad eller VR briller, hvor en undervisningsapp er opbygget som en slags spil (jeg har nogle ideer i mit hoved), ville man kunne give alternative forklaringsmuligheder, direkte på opgave siden, som barnet kan afspille hvis nødvendigt, og hun ville måske hurtigere kunne komme i gang. Samtidig ville læreren forhåbentligt få mere tid til at hjælpe evt elever der stadig måtte have svært ved det.
Dette er bare et lille eksempel på nogle af de mange muligheder der kunne være ved brug af apps til læring, f.eks. i skolen.
Da jeg startede Gode Apps til Børn havde jeg stor fokus på, at specielt min ældste datter Smilla, brugte primær tid på læringsapps, når hun sad med en iPad. Underholdning findes i overflod, og stjæler utrolig meget tid, og har børn ingen begrænsninger kunne de nemt sidde foran sådan en skærm og stene i timevis. Er det i stedet læring der primært bruges tid på, gjort spændende for børn, aktiveres hjernen. På den måde ville jeg ikke have det så svært med at de brugte ekstra tid foran en skærm.
Når det kommer til markedsførings tiltag, for at ramme adspurgte målgruppe, så findes der et utal af muligheder. Men da i spørger til at…
Ja så nåede jeg ikke længere, men det egentligt meget sjovt, når man tænker på at jeg på daværende tid skrev om AR… Vi har faktisk for nogle måneder siden investeret i Meta Quest 2(Occulus) og jeg er virkelig forbavset over hvor fedt det er og hvor godt det fungerer.
Så jeg tænker måske en af mine næste indlæg kunne være om dette.